Abstracts
Sixth Annual Conference on Austrian Literature and Culture
"Visions and Visionaries in Literature and Film of Modern Austria"
October 2001
• Robert Acker, University of Montana
"Nightmare in Niederösterreich or Mayhem on Mauritius: a Critical Examination of
Xaver Schwarzenberger's Contemporary Christmas Comedies Single Bells and O
Palmenbaum"
• Inge Arteel, Vrije
Universiteit Brussel
"Mayröckers Schreiben: eine Sisyphusarbeit zwischen Utopie und Dystopie"
• Andrea Bandhauer, University of Sydney
"Es gibt kein privates Gesicht": Margret Kreidls Porträts
• Andrea Bartl, University
of Augsburg
"Anti-Visionen der österreichischen Gesellschaft in Werner Schwabs
Fäkaliendramen"
• Rainer Bellenbaum, Berlin
"Migration – Gewalt – Mobilität – Immobilität. Wie Michael Haneke
durch ein filmisches Prinzip gesellschaftliches Verhalten reflektiert"
• Larissa Cybenko, Nationale
Akademie der Wissenschaften, Ukraine
"Diskussion über den Roman von Christoph Ransmayr Die letzte Welt: Zur Konstruktion
von Moderne und Postmoderne"
• Linda DeMeritt, Alleghenny
College
"On of Gert Jonke's first novel Geometrischer Heimatroman"
• Bernhard Doppler,
University of Paderborn
"The End of Days. Die Schwarzenegger-Saga, letzte Folge"
• Paul F. Dvorak, Virginia
Commonwealth University
"Peter Henisch's Schwarzer Peter: The Ongoing Search for Austrian and
Self-Identity"
• Gabriele Eckart, Southeast
Missouri State University
"Marlene Streeruwitz' Majakowskiring: Ein kritischer Beitrag zur Debatte über die
deutsche Wiedervereinigung"
• Christina Guenther,
Bowling Green State University
"Identity, History and Space in Anna Mitgutsch's Haus der Kindheit und Josef
Haslinger's Vaterspiel"
• Wynfrid Kriegleder,
Universität Wien
"Soma Morgenstern’s book Die Blutsäule – an early attempt to deal with the
Holocaust" (Textauszug)
• Carlotta von Maltzan,
University of Witwatersrand, S.A.
"Civilization and its Discontents: Mythologizing Africa"
• Jennifer Marshall, Centre
College
"Back to the Future: Austrian Literary Identity and the Reenvisioning of Homer's
Odyssey"
• Anita McChesney, John
Hopkins University
"From Fiction to Reality: Inter-textuality and Poetology in Peter Handke's Der
Hausierer"
• Frank Pilipp, Georgia
Institute of Technology
"Subversive Visionen: Zum Motivgeflecht in Ingeborg Bachmanns Das dreißigste
Jahr"
• Willy Riemer, University
of Delaware
"Michael Haneke's "Funny Games": Violence and the Media"
• Gisela Roethke, Dickinson
College
"Visionäre Befreiungsversuche: Zu Lilian Faschinger's Die neue Scheherazade"
• Pam Saur, Lamar University
"Gerhard Roth: A Literary Visionary"
• Christina Schmid,
University of Minnesota
"On the Austrian Transgender Filmmaker Hans A. Scheirl
• Gerd Schneider, Syracuse
University
"Jeder jagt einem Traum nach": Archetpyische Sehnsuchtsbilder im kleinfamilären
Schonraum und ihre Gefährdung bei Johannes Mario Simmel"
• Helga Schreckenberger,
University of Vermont
"The Vision of Female Geniality in Elisabeth Reichart’s Sakkorausch"
• Marc-Oliver Schuster,
University of Toronto
"Die ästhetischen Werte des Films, der Kinoatmosphäre und des Statisch-Visuellen
bei H.C.Artmann"
• Jörg Thunecke, Köln
"Ein liebenswerter Untermensch"? Erich Hackls Erzählung Abschied von
Sidonie: Die NS-Zeit in österreich im Spiegel der Nachgeborenen"
• Gerlinde Ulm Sanford,
Syracuse University
"Visions of Peaceful Alternatives to War: The Anti-hero in Michael Köhlmeier's
Telemach"
• Mary Wauchope, San Diego
State University
"Perception and Identity in 38: Vienna Before the Fall"
core
| home | kunstraum.gleisdorf [47•01] |